Najczęściej występujące przyczyny uszkodzeń turbosprężarek to:
- brak smarowania
- niewystarczające smarowanie
- zanieczyszczony olej
- brud i obce ciała na wlocie i wylocie z turbosprężarki
- wysoka temperatura na wylocie turbiny
- wady materiału i wykonania
Olej poza smarowaniem współpracujących powierzchni ma również za zadanie ich chłodzenie.
Brak lub niewystarczające smarowanie przyczyniają się głównie do powiększania luzów wału oraz uszkodzenia łożysk, zgięcia lub złamania wału, zniszczenia uszczelnień.
W przypadku stwierdzenia niewłaściwego smarowania należy sprawdzić:
- ciśnienie oleju
- drożność dopływu oleju z silnika
- rodzaj i stan fizyczny oleju
- działanie zaworu olejowego turbosprężarki
Zanieczyszczenie oleju powoduje zawsze niedrożność wewnętrznych kanałów oleju i przyczynia się do niewystarczającego smarowania. Zanieczyszczony olej powoduje przede wszystkim porysowanie wału, zatkanie kanałów oleju i porysowanie łożysk. Jako wtórne pojawiają się uszkodzenia uszczelnień , zatarcie wału, niewspółosiowość wału oraz w konsekwencji styk wirników obudową.
Brud i obce ciała na wlocie w sposób gwałtowny uszkadzają wirnik powodując łamanie łopatek oraz poważne awarie. Ciała te dostają się najczęściej przez uszkodzone filtry powietrza.
Wysoka temperatura wylotowa, a więc przeciążenie cieplne turbiny, przyczynie się do zwęglania oleju smarnego, niewystarczającego smarowania, powoduje uszkodzenia końców łopatek turbiny oraz łożysk. Wysoka temperatura powoduje ponadto erozję obudowy turbiny, stwarza wżery i osady na jej tarczy. Przyczyną wysokiej temperatury mogą być nieprawidłowo działające wtryski paliwa w silniku.
Wysokie ciśnienie wylotowe powoduje zwiększenie siły osiowej działającej na turbinę, wypchanie uszczelnień z rowków oraz ich przyśpieszone zużycie w trakcie pracy turbosprężarki. Spowodowane jest ono ograniczonym wylotem spalin z turbiny np. przytkany katalizator.
Wady materiałów i wykonania wpływają na awarię turbosprężarki wtedy, kiedy musimy wykluczyć wszystkie omówione wyżej przyczyny.
Adaptacja i programowanie kątów zakresu pracy dla sterowników firm Hella i Siemens
Proces ustawienia zmiennej geometrii VNT stosowany w fabrycznie nowych turbosprężarkach dostępny u nas!
Regenerujemy wiele modeli turbosprężarek
MTR-TURBO to firma rodzinna której celem od początku swojej działalności w 2011 roku było oferowanie najwyższej jakości usług związanych z regeneracją turbosprężarek. Ówczesny rynek napraw znany był z niskiej wytrzymałości i licznych reklamacji regenerowanych turbin. Dzięki pasji i zaangażowaniu postanowiliśmy tworzyć produkty bezawaryjne dorównujące nowym, oryginalnym turbosprężarkom. Środkiem do tego stało się inwestowanie w najlepsze komponenty do regeneracji turbosprężarek, nowoczesny park maszynowy, wprowadzenie szczegółowej kontroli jakości na każdym etapie naprawy oraz nieustanne doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności. Dziś jesteśmy liderami w branży regeneracji, współpracujemy w licznymi warsztatami w kraju i zagranicą, a nawet serwisami ASO. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu wspieramy również naszych klientów w rozwiązywaniu licznych problemów związanych z układem turbodoładowania. Mimo upływających lat pasja napędza nas do oferowania coraz lepszych rozwiązań dla naszych klientów.
Jako nieliczni w Polsce posiadamy wyróżnienie stałego klienta, światowego lidera brytyjskiej firmy "Melett", które jest gwarancją najwyższej jakości części wykorzystywanych podczas regeneracji każdej turbosprężarki.
59-230 Prochowice
Mierzowice 52
Łukasz Mastalerz
kom. +48 696-048-337
Radosław Mastalerz
kom. +48 535-824-687
kontakt@mturbo.pl